icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint

Vervangen viaducten A15

Het project ‘Vervangen 2 viaducten over de A15' betreft het slopen van twee bestaande viaducten en het ontwerpen en realiseren van twee nieuwe viaducten over de A15. Dit betreft het Veerwegviaduct in Papendrecht en het Wilhelminaviaduct in Hardinxveld-Giessendam.

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat PPO
Contractvorm
Design & Construct
Wilhelminaviaduct
Wilhelminaviaduct

In opdracht van Rijkswaterstaat Programma's, Projecten en Onderhoud (PPO) voert Van Hattum en Blankevoort dit Design&Construct project uit en VolkerDesign verzorgt hierbij de engineering. Belangrijke aspecten tijdens dit project (tevens EMVI-criteria) zijn het beperken van hinder voor de A15 en de omgeving, en de communicatie met gebruikers van de  viaducten en de A15 en omwonenden.

Het huidige Wilhelminaviaduct is in 1961 gebouwd en heeft een lengte van ca. 52m met vier overspanningen. Het nieuwe viaduct krijgt, anticiperend op een eventuele verbreding van de A15, twee overspanningen van ruim 30 meter en zal worden uitgevoerd met prefab kokerliggers. Het middensteunpunt zal in verband met het beperken van hinder geprefabriceerd worden.

Veerwegviaduct
Veerwegviaduct

Uitvoering

De Witte Brug' zoals het Veerwegviaduct te Papendrecht door de omwonenden genoemd wordt, stamt uit 1936 en betreft een in-situ gemaakte betonnen boogbrug met de zo
kenmerkende, gekruiste verbindingen in het gebogen bovenvlak. Het nieuwe viaduct wordt net als het Wilhelmina-viaduct uitgevoerd met prefab kokerliggers en wordt voorzien van een boogconstructie.

Eind januari 2014 zal worden gestart met de sloop van het Wilhelminaviaduct en het Veerwegviaduct volgt enkele maanden later. De wegen waarin de viaducten zijn opgenomen mogen maximaal een half jaar gestremd zijn. Voor fietsers en voetgangers wordt per locatie een tijdelijke overkluizing gerealiseerd. Eind 2014 is het project op basis van de huidige planning gereed.