icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Den Haag

Rotterdamsebaan

De Utrechtsebaan is de belangrijkste toegangsweg van Den Haag, met veel files die zich vaak uitbreiden naar de omringende snelwegen zoals de A12, A13 en A4. Daarnaast hebben de aangrenzende woonwijken veel last van sluipverkeer. De nieuwe Rotterdamsebaan zorgt ervoor dat de druk op de Utrechtsebaan afneemt en het verkeer zich beter verdeelt.

Project
Verbinding tussen de rijkswegen A4 / A13 en de centrumring van Den Haag
Locatie
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk (ZH)
Lengte
Totaaltraject 3,8 kilometer; tunnel 1.860 meter
Tunnelbouwmethode
Geboorde tunnel
Bouwperiode
2014 - 2020
Opdrachtgever
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (uitvoering door gemeente Den Haag)
Aannemers
Combinatie Rotterdamsebaan bestaande uit BAM en VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis

Tracé

De Rotterdamsebaan loopt van het knooppunt Ypenburg richting het noorden, kruist met een tunnel het groene gebied de Vlietzone, het water de Vliet en de woonwijken van Voorburg-West en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de nieuwe weg bij de Neherkade direct aan op de Centrumring.

AI Ingang tunnel

Victory Boogie Woogietunnel

De tunnel, die Victory Boogie Woogietunnel gaat heten, wordt geboord. Hiervoor maken we gebruik van de tunnelboormachine waarmee we eerder de Sluiskiltunnel hebben aangelegd. De tunnel wordt 1.860 meter lang, waarbij het geboorde deel een lengte heeft van circa 1.640 meter. De twee tunnelbuizen komen op ongeveer vier meter van elkaar te liggen, krijgen een diameter van ruim tien meter en liggen op het diepste punt 29 meter onder de grond. In iedere buis komen twee rijstroken en tussen de buizen komt om de 250 meter een dwarsverbinding.

De boor uit de tunnel
De boor uit de tunnel

Duurzame infrastructuur

De Rotterdamsebaan moet hét voorbeeld van duurzame infrastructuur in Nederland worden. Combinatie Rotterdamsebaan heeft in het ontwerp veel aandacht besteed aan de verschillende duurzaamheidsaspecten, zoals vormgeving en inpassing in het landschap, luchtkwaliteit en energiegebruik. Een goed voorbeeld is de tunnelmond in de Vlietzone. Hier komt over het dienstgebouw en de tunnelmond een grote overkapping die bestaat uit zonnepanelen. De elektriciteit die hiermee wordt opgewekt, zal worden gebruikt in het dienstgebouw. Een ander voorbeeld zijn de filters in de tunnel waarmee fijnstof wordt afgevangen.

Voor meer informatie over dit project verwijzen wij u graag naar de website van de Gemeente Den Haag en de website van het Kenniscentrum voor ondergronds bouwen en ondergronds ruimtegebruik (COB).