icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Halfweg

De nieuwe N200

De weg krijgt van Halfweg tot in Amsterdam een grondige opknapbeurt. Groot onderhoud aan de weg en dijk, nieuwe drinkwatertransportleidingen, een groene entree voor Amsterdam met extra oversteekplaatsen, een nieuwe brug bij Halfweg en de aanleg van een ecopassage. Op 1 oktober 2018 is de uitvoering gestart. Vier opdrachtgevers werken samen met opdrachtnemer ééN200 om de N200 opnieuw in te richten. Zo wordt de uitvoeringsperiode verkort, kosten bespaard en krijgt het gebied een nieuwe uitstraling.

De samenwerkende opdrachtgevers zijn: Gemeente Amsterdam, Waternet, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Rijkswaterstaat. VolkerWessels Infra Competence Centre ondersteunt zusterbedrijven Van Hattum en Blankevoort  en KWS bij het ontwerp en op het gebied van project-, proces-, contract- en omgevingsmanagement. 

N200 6.jpg

Stedelijke weg en gebiedsontwikkeling Sloterdijk

Nu nog lijkt de Haarlemmerweg een snelweg Amsterdam in. De Nieuwe N200 ziet er heel anders uit: het wordt een stedelijke weg met een brede middenberm en bomen. De snelheid gaat naar 50 km/u en de weg biedt meer ruimte aan fietsers en voetgangers. Er komen meer oversteekplaatsen met verkeerslichten voor voetgangers en fietsers. En nieuwe bruggen waar zij het water over kunnen. Dankzij deze nieuwe oversteken is Sloterdijk beter verbonden met de omliggende wijken van de stad.

De verhoogde dijk
De verhoogde dijk

Veilige en hogere dijk

De dijk onder de N200 is er eentje met geschiedenis. Over de waterkering liep in 1839 de eerste spoorlijn van Nederland. De dijk onder de Haarlemmerweg  beschermt Amsterdam Nieuw-West tegen hoge waterstanden in de Haarlemmertrekvaart. ‘Het vele verkeer over de kruin van de dijk zorgt ervoor dat de waterkering ongeveer 1 centimeter per jaar zakt. Op een aantal plekken is de dijk nu 50 centimeter lager dan hij was. Het water zakt niet, dus eens in de zoveel tijd is het nodig dat we de dijk weer op hoogte brengen.

N200 1.jpg

Nieuwe drinkwatertransportleidingen

De drinkwatertransportleidingen onder de N200 stammen voor een deel nog uit de 19e eeuw. We vervangen ze door grotere leidingen zodat ze weer jaren mee kunnen. Zo zorgen we voor veilig en schoon drinkwater voor een derde van de inwoners van Amsterdam. Bij de Admiraal de Ruijterweg wordt een nieuwe regenwaterriool aangelegd

Ecopassage
Ecopassage

Natuur verbonden

Met een ecopassage verbinden we de natuurgebieden Spaarnwoude en Amstelland. Daardoor krijgen dieren en planten een groter leefgebied. De aanleg van de ecopassage is de laatste schakel voor het verbinden van de Groene As.