icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq

A9 Omlegging Badhoevedorp

De A9 tussen knooppunt Raasdorp en knooppunt Badhoevedorp loopt vanaf 2018 niet meer dwars door Badhoevedorp, maar komt ten zuiden om het dorp heen te liggen.

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat
Contractvorm
Design & Construct
Aanneemsom
€ 126 miljoen
Uitvoeringsperiode
2013 - 2018
Betrokken partijen
KWS Infra - Van Hattum en Blankevoort - Vialis - Boskalis - Mourik Groot-Ammers

Verbeteringen

  • Ruimtelijke kwaliteit: de A9 verdwijnt uit Badhoevedorp.
  • Een verbeterde leefomgeving: minder geluidsoverlast en een verbetering van luchtkwaliteit in Badhoevedorp.
  • Een betere doorstroming: betere bereikbaarheid Schiphol en regio Amsterdam, verbreding van de (nieuwe) A9 naar 2x3 rijstroken en een onderdoorgang bij de aansluiting Badhoevedorp voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV).

 

10 Viaducten en een onderdoorgang

De nieuwe A9 wordt circa 600 meter ten zuiden van het dorp gelegd. Het nieuwe tracé wordt uitgebreid naar 3 rijstroken en een vluchtstrook in beide richtingen. Om de omlegging te kunnen realiseren, worden er 10 bogen gebouwd variërend in lengte van 30 tot 170 meter en 12 tot 90 meter breed.

De meest tot de verbeelding sprekende werkzaamheden zijn de aanleg van 2 bogen over de A4 en over de Schiphol spoorlijn. Ook komt er een onderdoorgang voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV).

De doorstroming bij knooppunt Badhoevedorp zal sterk verbeteren, doordat het bestaande klaverblad vervangen wordt door een nieuw knooppunt. Door alle verbeteringen blijven economisch belangrijke gebieden, als Schiphol en Amsterdam, ook in de toekomst goed bereikbaar.