icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint
Nieuws · 14 januari 2019

Staatssecretaris IenW opent eerste circulaire viaduct

Vandaag opende staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland. Ze deed dat op de eerste dag van de Week van de Circulaire Economie. Het viaduct is onlangs geplaatst nabij Kampen en is een initiatief van Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat. VolkerInfra is verantwoordelijk voor het ontwerp van het circulaire viaduct. 

Openingshandeling Circulair viaduct

Circulair is de toekomst

We hebben maar één aarde, benadrukte Van Veldhoven tijdens haar toespraak. 'En die kent nu eenmaal geen oneindige hoeveelheid grondstoffen: we moeten het doen met wat we hier hebben. Hergebruik van materialen is de toekomst. Daarmee dragen we ook bij aan de klimaatdoelen van dit kabinet. Onze grondstoffen komen voortaan niet meer uit een olievat maar uit de vuilnisbak.'

Eerste circulaire viaduct

Het dek van het circulair viaduct bestaat uit 40 betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden worden gedemonteerd, verplaatst en op een nieuwe locatie herbouwd. 'Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw gebruikt,' aldus Esther van Eijk van Van Hattum en Blankevoort. 'Waar reguliere viaducten na 30 tot 50 jaar worden gesloopt, is de levensduur van het circulair viaduct met 200 jaar ongeveer 6 keer zo lang. Het is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo is gebouwd'.

Circulaire element

Innovatief ontwerp

Bij het innovatieve ontwerp van het viaduct zijn diverse circulaire principes toegepast. 'Bijzonder is bijvoorbeeld dat de elementen als "LEGO-blokjes" in elkaar grijpen met nokken, dat de voorspanningskabels niet zijn ingestort en dat de tussen de betonnen elementen gebruikte voegen weer kunnen loslaten,' vertelt Kees Quartel van Consolis Spanbeton. 'Daardoor hoeven de elementen bij demontage niet te worden gesloopt, en kunnen ze ongeschonden worden hergebruikt. Door te werken met elementen, kunnen bovendien met dezelfde ‘bouwstenen’ nieuwe viaducten worden gebouwd die variëren in lengte en breedte.'

Test circulair viaduct

De komende maanden testen de drie samenwerkingspartners dit eerste prototype van het circulair viaduct op een werkterrein tussen Kampen en Dronten. Het werkterrein is ingericht voor de bouw van de Reevesluis - onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta. Werkverkeer maakt daar gebruik van het viaduct. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt. De testgegevens worden meegenomen bij de doorontwikkeling van het circulair viaduct.

Start leeromgeving circulaire viaducten

Om grootschalige toepassing van circulaire viaducten mogelijk te maken, creëert Rijkswaterstaat samen met Van Hattum en Blankevoort en de Bouwcampus een leeromgeving. De startbijeenkomst hiervan vond plaats direct na de opening van het circulair viaduct. Binnen de leeromgeving wordt de huidige beschikbare kennis van opdrachtgevers, infrabedrijven en kennisinstellingen bij elkaar gebracht. Doel is om samen te komen tot afspraken en gezamenlijke uitgangspunten voor de doorontwikkeling van de huidige concepten die nu in de markt bestaan. 

Gelijkwaardig samenwerken

Rijkswaterstaat heeft in het samenwerkingsverband en in de leeromgeving de rol van ‘launching customer’, die een beweging op gang wil brengen. Rijkswaterstaat doet dat door bedrijven met kennis en ook financieel te ondersteunen bij het doorontwikkelen van een gezamenlijk concept. Directeur-generaal Blom: “Om circulaire innovaties verder te brengen, willen we als Rijkswaterstaat eerder en nauwer betrokken zijn bij de ontwikkeling ervan. Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid binnen de hele keten is noodzakelijk om volledig circulair bouwen mogelijk te maken.”

Handtekeningen

Circulair werken in 2030

Met de realisatie van het eerste circulaire viaduct van Nederland dragen de drie partners op een innovatieve wijze bij aan de duurzame ambities van Rijkswaterstaat en Nederland. Namelijk: 49% minder CO2-uitstoot (ten opzichte van 1990) én circulair werken in 2030.

Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

Het circulaire Viaduct werd geopend door de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw. Wegenbouwer KWS  heeft de elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan samen met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld. Binnenkort wordt de vrachtwagen voor het eerst ingezet op een project van KWS.